L'insegnamento di "Bioetica e Diritti umani" nei corsi di laurea delle professioni sanitarie

Published: December 30, 2011
Abstract Views: 466
PDF (Italiano): 4
Publisher's note
All claims expressed in this article are solely those of the authors and do not necessarily represent those of their affiliated organizations, or those of the publisher, the editors and the reviewers. Any product that may be evaluated in this article or claim that may be made by its manufacturer is not guaranteed or endorsed by the publisher.

Authors

Il contributo considera le ragioni per le quali l'insegnamento "Bioetica e Diritti umani" ben si colloca nei corsi di laurea delle professioni sanitarie. Accanto alle tre prospettive (integrazione, unificazione, chiarificazione) che accomunano la bioetica e i diritti dell'uomo nel campo della medicina, vi sono anche le note vicende storiche del secondo dopoguerra a mostrare quanto bioetica, diritti umani e medicina siano in stretto collegamento. Inoltre, l'A. mette in evidenza come, nel corso degli anni, il dialogo tra bioetica e diritti umani sia diventato sempre più intenso, coinvolgendo sempre di più la medicina e gli operatori sanitari. Di qui la necessità di affrontare la nuova "emergenza antropologica" e di offrire agli studenti la possibilità di maturare una propria capacità di confronto critico, coerenza argomentativa, interesse per la ricerca e l'approfondimento.
----------
This article shows the reasons why teaching "Bioethics and Human Rights" fits well within degree courses for Health Care professions. Bioethics and human rights have in common three perspectives (integration, unification, clarification) in the medical arena. The years after the Second World War showed how bioethics, human rights and medicine are closely related. Besides, the Author highlights how, as years went by, the relationship between human rights and bioethics grew closer and closer and increasingly involved medicine and health care practitioners. Therefore, it is necessary to face a new "anthropological emergency" and to give students the opportunity to develop their critical thinking and logical argumentation abilities as well as their interest in academic research.

Dimensions

Altmetric

PlumX Metrics

Downloads

Download data is not yet available.

Citations

How to Cite

Casini, M. (2011). L’insegnamento di "Bioetica e Diritti umani" nei corsi di laurea delle professioni sanitarie. Medicina E Morale, 60(6). https://doi.org/10.4081/mem.2011.150