Dalla conoscenza biologica alla dimensione esperienziale: le Health Humanities nei Corsi di Laurea in Farmacia / From biological knowledge to the experiential dimension: the Health Humanities within the pharmacy degree courses

  • Simona Giardina | simona.giardina@unicatt.it Istituto di Bioetica e Medical Humanities, Fondazione Policlinico Universitario A. Gemelli – IRCCS, Università Cattolica del Sacro Cuore, Roma, Italy.
  • Antonio G. Spagnolo Istituto di Bioetica e Medical Humanities, Fondazione Policlinico Universitario A. Gemelli – IRCCS, Università Cattolica del Sacro Cuore, Roma, Italy.

Abstract

La sempre maggiore conoscenza fisiopatologica delle malattie non deve escludere la realtà antropologica del malato dal momento che la medicina ha una finalità terapeutico-assistenziale rivolta proprio al malato. Alla luce di queste considerazioni gli Autori mettono in luce l’importanza delle Medical Humanities anche nei Corsi di Laurea in Farmacia. Il farmacista infatti può essere un legame importante tra medico e paziente; può contribuire all’adesione del malato alla terapia e, dunque, il suo ruolo ha una implicazione etico-antropologica che non può essere sottovalutata.
----------
The Authors present their thoughts on the importance of the Humanities in pharmacy education. They underline how the Humanities contribute not only to the physician’s personal education and his or her clinical training but also to the pharmacist’s personal education. The Humanities have the ability to influence pharmacy student as a whole person: intellectually, emotionally and spiritually. In particular, great literature, art, history, can help professionals to develop and sustain professionalism. As students think about and empathize with the dilemmas that characters in these stories face, they come to better understand their patients, as well as themselves.

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2018-10-30
Section
Original Articles
Statistics
Abstract views: 142

PDF (Italiano): 2
Share it
How to Cite
Giardina, S., & Spagnolo, A. G. (2018). Dalla conoscenza biologica alla dimensione esperienziale: le Health Humanities nei Corsi di Laurea in Farmacia / From biological knowledge to the experiential dimension: the Health Humanities within the pharmacy degree courses. Medicina E Morale, 67(4), 393-405. https://doi.org/10.4081/mem.2018.548